Jeśli ktokolwiek na zadane przez Was pytanie „Czym jest ServiceNow?” odpowiada „Aplikacją webową.” i na tym kończy swoją wypowiedź to wiedzcie, że jest to najbardziej skrótowa i okrojona odpowiedź, jaką w życiu usłyszeliście. ServiceNow to znacznie więcej. Warto o tym wiedzieć. Poniższy wpis przybliży Wam „nieco” – choć chcą opisać tę platformę w sposób najbardziej oględny stworzylibyśmy na tym blogu wpis, z którym nie zdążylibyście zapoznać się przez dobrych kilka godzin.

ServiceNow – początki

Początki ServiceNow sięgają roku 2003, kiedy Fred Luddy założył Glidesoft. Obszarem działania firmy był IT Service Management opierający się na dobrych praktykach ITIL. W roku 2006 firma zmieniła nazwę na ServiceNow. Po pierwszym roku przychody ServiceNow wyniosły 13 milionów dolarów. Firma szybko zaczęła docierać do światowej klasy korporacji, takich jak Intel, czy AstraZeneca. W 2012 roku ServiceNow publicznie wkroczyło na giełdę z początkową ceną akcji w wysokości 18 dolarów (dzisiaj kapitalizacja = 11 mld USD). Firma corocznie organizuje konferencje poświęcone branży Enterprise Service Management (w tym IT). W 2016 roku spotkanie odbyło się w Las Vegas i zgromadziło ponad 10 000 uczestników stając się najważniejszym wydarzeniem w branży. Więcej informacji o Knowledge 16 podaliśmy we wpisie dotyczącym samego wydarzenia.

Każda kolejna wersja ServiceNow jest opatrzona tytułem pochodzącym od nazwy miasta. Stąd można wyróżnić ServiceNow Aspen, Berlin, Calgary, Dublin, Eureka, Fuji, Geneva oraz najnowszą – Helsinki. O wersji Helsinki dowiecie się więcej również na naszym blogu. Helsinki oferują szereg różnych funkcjonalności i usprawnień, z którymi warto się zapoznać.

Czym tak właściwie jest ServiceNow?

ServiceNow jest platformą zarządzania procesami i usługami firmy (Enterprise Cloud). Platforma składa się z szeregu funkcji i usług takich jak workflow, SLA, notyfikacje czy formularze, za pomocą których możemy budować dowolne aplikacje działające na wspólnym rdzeniu jakim jest baza konfiguracji (CMDB).

ServiceNow dostarcza gotowe aplikacje zbudowane na platformie lub tylko samą platformę, gdzie programiści tworzą aplikacje od podstaw. Wśród aplikacji oferowanych przez ServiceNow możemy znaleźć rozwiązania dla:

Globalna infrastruktura i Bezpieczeństwo

Na osiągnięcie doskonałych wyników dostępności, sięgających ponad 99,7% pracuje 16 centrów danych zlokalizowanych w 8 różnych regionach świata. Nad bezpieczeństwem platformy czuwa dedykowany zespół specjalistów oraz organizacja zgodna z certyfikatami takimi jak : ISO27001, SSAE 16 SOC1 Type 2, SSAE 16 SOC2 Type 2. Architektura chmury ServiceNow została zbudowana w modelu single-tenant, podwójnym disaster recovery oraz replikacją do osobnych data center.

ServiceNow jako rozwiązanie IT Service Management

Od wielu lat ServiceNow plasuje się w czołówce rozwiązań do zarządzania usługami IT. ServiceNow jest cenione przede wszystkim za innowacyjność oraz dostarczanie kompleksowych rozwiązań, spełniających najbardziej wygórowane wymagania i dostosowanych do najbardziej skomplikowanych środowisk. Poniższe obrazy wskazują drogę ServiceNow w wybranych corocznych raportach Gartnera.

ServiceNow Gartner growth path

Gartner_quadrant_2015

Ostatni raport Gartnera wskazujący pozycję ServiceNow za rok 2015. 

Działanie ServiceNow opiera się na wykorzystaniu dobrych praktyk biblioteki ITIL, a ostatnio również IT4IT. ServiceNow oferuje w pełni zautomatyzowaną przestrzeń do pracy we wszystkich działach zawartych w ITIL. Takie rozwiązanie umożliwia dostosowanie platformy pod indywidualne potrzeby klienta.

Fundamentami ServiceNow są:

ServiceNow doskonale sprawdza się jako narzędzie do monitorowania i generowania w pełni konfigurowalnych raportów. Jak już wcześniej wspomnieliśmy platformę można wzbogacić o moduł Discovery. Służy on do automatycznego wypełnienia CMDB. Dzięki wbudowanym zaawansowanym mechanizmom Discovery jest w stanie zidentyfikować większość elementów znajdujących się w sieci (LAN, WAN) i przypisać je do odpowiednik klas CI. Oprócz pasywnego gromadzenia danych na temat CI potrafi również nimi zarządzać. Poprzez ten dodatek można w łatwy sposób sprawdzać licencje na oprogramowanie, monitorować aktywność serwerów czy nawet aktualizować oprogramowanie na komputerach.

Każda instancja ServiceNow posiada indywidualny adres https. Dzięki temu jesteśmy w stanie zarządzać platformą z dowolnego miejsca na ziemi.

Mobilność

Dzisiejsze środowisko pracy to desktop, tablet, smartphone i smartwatch – nie po kolei, a jednocześnie! ServiceNow działa na każdym typie urządzenia, wspiera widoki responsywne, działa również poprzez dedykowane aplikacje mobilne. Doświadczenie pracy zostało tak pomyślane, że jeśli na desktopie coś zostanie zmienione w środowisku pracy (np. zakładki, widoki, raporty) natychmiast to samo zostanie przeniesione na inne urządzenia użytkownika.

ServiceNow z programistycznego i konfiguracyjnego punktu widzenia

ServiceNow to platforma oparta głównie na rozbudowanych tabelach i webservice. Widok listy rekordów można konfigurować i personalizować dla konkretnych użytkowników lub, co szczególnie istotne, ze względu na posiadaną w systemie rolę. Tworzenie użytkowników, przydzielanie ich do grup oraz nadawanie odpowiednich ról uprawniających do korzystania z konkretnych funkcji systemu to niezwykle przydatny mechanizm.

Każdy rekord jest reprezentowany przez formularz i posiada swój unikalny trzydziestodwuznakowy identyfikator (tzw. sys_id), dzięki któremu można odwołać się do rekordu. Podstawowym językiem wykorzystywanym na platformie jest język JavaScript (wersja 5). Wbudowane narzędzia ServiceNow pozwalają na wygodne tworzenie kodu, testowanie go oraz optymalizowanie.

ServiceNow umożliwia sterowanie aktywnościami, które są określone w ramach pewnego modelu (workflow). Model może dotyczyć np. drogi od zamówienia komputera przez osobę zamawiającą, poprzez uzyskania aprobat wydawanych przez osoby uprawnione, aż do otrzymania zamawianego zasobu. Workflow tworzy się w specjalnym wbudowanym edytorze graficznym. Po kroku lub następującej akcji programista może ustawić wysyłanie notyfikacji, zarówno w postaci maila, jak i smsa.

Programiści mogą tworzyć i kastomizować istniejące aplikacje na różne sposoby. UI Policies, UI Actions oraz Client Scripts pozwalają na wykonywanie akcji po stronie klienta (przeglądarki), takich jak ustawianie pola do odczytu, czy pola obowiązkowego do uzupełnienia. Business Rules, Script Include umożliwiają skryptowanie po stronie serwera. ServiceNow, oprócz programowania w języku JavaScript, posiada własną składnię służącą do odpytywania poszczególnych tabel, czy wykorzystywania wewnętrznych makr. Używa się wówczas składni GlideRecords oraz Jelly.

Twórcy ServiceNow zadbali również o zapewnienie kanału komunikacji. Live Feed to interaktywny czat, a nawet wbudowany serwis społecznościowy, który umożliwia szybką wymianę informacji między użytkownikami instancji. Dodatkowym źródłem jest Baza Wiedzy pozwalająca na gromadzenie gotowych rozwiązań problemów. 

kompendium wiedzy 750px

Powyższa infografika zawiera podstawowe informacje dotyczące platformy ServiceNow.

Czy warto?

ServiceNow łączy w sobie integrację procesów, bezpieczeństwo, prostotę komunikacji i zarządzania. Zwiększa efektywność pracy i usprawnia działanie przedsiębiorstwa. Jeśli uważnie przeczytaliście ten tekst, powinniście być przekonani o tym, że ServiceNow to doskonałe narzędzie, wpływające na komfort pracy i szybkość działania. 😉

Więcej informacji dostępnych jest na stronie http://www.servicenow.com/.

 

# # # # #

Skomentuj

Dodaj komentarz

Dołącz do nas:

Wejdź na naszą stronę i sprawdź aktualne oferty pracy.
Jeśli chcesz zdobyć wiedzę na temat ServiceNow i zostać certyfikowanym specjalistom sprawdź ofertę szkoleń.

W swojej pracy używasz ServiceNow i chcesz podzielić się swoją wiedza? Napisz do nas koniecznie na blog@spoc.pl.